Raitiotiestä tulee keskustella faktoihin perustuen

[Teksti julkaistu Turun Sanomissa 19.12.2021]

Sari Anttila (ps) ja Alice Girs (ps) ottivat kirjoituksessaan (TS 15.12.2021) kriittisesti kantaa raitiotiehen. Kritiikin perusteluina esitetyt kolme argumenttia lepäävät kuitenkin Turun savipohjaakin pehmeämmällä perustalla.

Ensinnäkin keskustelussa tällä hetkellä olevan Varissuo-Tiedepuisto-Satama –linjan hinta-arvio ei ole 300–384 miljoonaa, vaan 284 miljoonaa euroa (Turku 2020). Nopealla googlauksella selviääkin, että kirjoittajien käyttämä haitari perustuu aiemman Varissuo-Raisio-linjan arvioihin (Turkulainen 2020) ja on siten vanhentunutta tietoa. Pelottelu ”Turkulisällä” ei sekään perustu faktaan. Väsymykseen asti taivastelemamme kaupunginteatterin, Funikulaarin ja Logomon sillan valitettavat budjetin ylitykset hautaavat alleen sen tosiasian, että valtaosa Turun hankkeista joko pysyy tai alittaa sekä budjettinsa että aikataulunsa [Aamuset 2019].

Toiseksi Turkua rakennettaessa on huolehdittava siitä, että nykyisellään erinomainen Föli säilyy toimivana tulevaisuudessakin. Kun otetaan huomioon sekä lukuisat Turun kaupungin asukaslukua koskevat kasvuennusteet (ne varovaisimmatkin) että rakentamisen keskittyminen joukkoliikenneuudistuksessa kaavaillun linjan varrelle, on uudistuksen tarve selkeä. Vaihtoehtoja vertailtaessa raitiotie on monilla mittareilla selkeästi superbussia edellä. [Omat aiemmat raitiotietekstit: 1 ja 2]

Keskustelussa herkästi tapahtuva bussien ja raitiotien vastakkainasettelu on erittäin harmillista. Joukkoliikenneuudistuksen tarkoitus ei ole hävittää toimivaa bussiliikennettä Turusta, vaan täydentää joukkoliikenteen palvelukokonaisuus parhaalla mahdollisella vaihtoehdolla. Yhtä lailla turhaa on mustavalkoinen joukkoliikenteen ja peruspalveluiden vastakkainasettelu, sillä Turku luonnollisesti tarvitsee tulevaisuudessa panostuksia molempiin.

Kolmanneksi voisimmeko jo vihdoin jättää savimaahan rakentamisen alan ammattilaisten huolehdittavaksi? Kun ei sinne Toriparkin monttuunkaan lopulta yksikään rakennus kaatunut. Tampereella käydessä voi havaita, miten hiljainen ja sulava raitiotie todella on. Turun savimaa toki eroaa Tampereesta, mutta Anttilan ja Girsin tekstin perusteella voisi luulla, että raitiotien myötä Turun maan värähtely mitataan jatkossa Richterin asteikolla. Samaan aikaan, kummallista kyllä, kaukojunat puskevat Turusta Helsinkiin ja Tampereelle ilman vastaavia vaikutuksia. Yhtä lailla eriskummalliselta vaikuttaa väite siitä, että asuntojen arvo alenisi raitiotien myötä. Raitiotiehän on nostanut maan ja asuntojen arvoa ja kiihdyttänyt investointeja kaikkialla, minne se on rakennettu. Miksi näin ei jostain syystä kävisi myös Turussa?

Olemme tekemässä monen sadan miljoonan euron investointipäätöstä kaupungissamme. Siksi on huolestuttavaa, että kaupunginvaltuustossa ja lautakunnassa istuvien kirjoittajien tieto itse investoinnista vaikuttaa olevan perin huteralla pohjalla. Kehotankin perehtymään saatavilla oleviin raitiotieselvityksiin ja -tutkimuksiin niin Turusta, Tampereelta kuin ulkomailtakin. Turkua on kehitettävä asioihin perehtymällä ja sen pohjalta kantansa muodostamalla, ei perusteettomia uhkakuvia maalailemalla. Keskitytään siis rakentamaan tulevaisuuden Turkua tutkittuun tietoon perustuen. Rakennetaan kaupunkia, jossa arvostetaan ja juhlitaan sen historiaa, mutta uskalletaan myös katsoa tulevaan ja rakentaa uutta.

Tommi Terä
Varavaltuutettu
Turun kristillisdemokraattien puheenjohtaja